Gevaarlijke banden

 

Weinig zo belangrijk als fatsoenlijk rubber onder je auto. Toch hebben waarschijnlijk honderdduizenden auto’s in Nederland gevaarlijke sloffen. Dat blijkt uit onderzoek van Vaco, de branchevereniging voor de banden- en wielenbranche.

Hoevaak check jij de staat van je banden?

 

Uit onder 1.501 personenauto’s uitgevoerd onderzoek blijkt dat zo’n 5 procent minimaal één band heeft die direct zou moeten worden vervangen. Laat je dat percentage los op het totale Nederlandse wagenpark, dan zou dat betekenen dat een kleine half miljoen auto’s in Nederland op minimaal één gevaarlijke band rijdt.

Van die één op de twintig personenauto’s met minstens één aan vervanging toe zijnde band had volgens Vaco meer dan de helft een band waarmee je als bestuurder wettelijk gezien in overtreding zou zijn. Ook opvallend: bijna 4% van de onderzochte auto’s had één of meerdere banden met zichtbare schade. Denk daarbij aan een vervormde wang of om insnijdingen. 12 procent van de autobanden die Vaco tijdens het onderzoek onder ogen kreeg, was ouder dan tien jaar.

Volgens Vaco-directeur Carlo Hijzen schuilt er een gevaar in de steeds langer wordende onderhoudsintervallen van auto’s. “30.000 kilometer is geen uitzondering meer. Dat geldt vooral voor elektrische auto’s. Het gevaar is dat een auto tienduizenden kilometers rijdt zonder dat een professional ernaar kijkt. Als automobilist heb je geen idee in welke mate je banden in de tussentijd zijn versleten of beschadigd zijn geraakt”, aldus Hijzen. Ook is het volgens hem een factor dat banden die nipt door de apk komen al snel niet meer aan de eisen voldoen. Tussen de apk’s kan er volgens Hijzen veel aan de staat van de band veranderen.

 

Bron: AutoWeek