Regeneratief remmen is een geavanceerde technologie die u niet alleen helpt veiliger te rijden, maar ook bijdraagt aan het verhogen van het rijbereik van uw elektrische auto (EV). In plaats van dat de energie bij het afremmen verloren gaat als warmte, wordt die energie bij deze manier van remmen omgezet in elektriciteit en teruggeleverd aan de batterij. Ideaal voor duurzame mobiliteit én voor uw portemonnee. Dit regeneratief remmen levert dus energie op, maar vraagt ook meer van de banden van uw auto. Dat wordt vaak vergeten.
Hoe werkt regeneratief remmen?
Bij traditionele remsystemen wordt kinetische energie omgezet in warmte door wrijving tussen remblokken en remschijven. Bij regeneratief remmen werkt uw elektromotor als een dynamo: zodra u het gaspedaal loslaat of remt, draait de motor in omgekeerde richting en genereert hij stroom. Die stroom wordt vervolgens opgeslagen in de accu. Zo wint u energie terug die anders verloren zou gaan.
Wat zijn de voordelen van regeneratief remmen?
● Meer actieradius: Elke keer dat u vertraagt, laadt u de batterij een beetje bij. Dit zorgt voor een hogere actieradius, vooral in stadsverkeer met veel stopmomenten.
● Minder slijtage: Omdat het systeem de conventionele remmen ontlast, slijten uw remblokken en schijven minder snel. Dit betekent minder onderhoud en lagere kosten.
● Duurzamer rijden: Door energie terug te winnen, verlaagt u het totale energieverbruik van uw auto, wat bijdraagt aan een groenere manier van rijden.
Welke impact heeft regeneratief remmen op uw banden?
Regeneratief remmen – Klinkt efficiënt – en dat is het ook – maar het heeft als keerzijde dat er bij elk afrem moment een extra remkracht ontstaat op vooral de vooras. Hierdoor ontstaat een constante, krachtige belasting op de voorbanden, vaak zonder dat de bestuurder het merkt. Dit leidt tot versnelde slijtage van het loopvlak, met name in het midden of op de binnenrand. In stadsverkeer, waar regelmatig regeneratief geremd wordt, kunnen de autobanden al bij relatief lage kilometerstanden ongelijkmatige slijtage vertonen. Zonder tijdige rotatie en spanningscontrole kan dit leiden tot cupping, verlies van grip en zelfs afkeur bij de APK. Daarom is voor EV-bestuurders regelmatige inspectie van profieldiepte en slijtagepatroon niet optioneel, maar essentieel.