GRIP Expert Logo

APK eis banden: hier moeten je banden aan voldoen

Bij een APK-keuring worden je autobanden nauwkeurig gecontroleerd. Eén beschadiging of een te laag profiel kan al voldoende zijn voor afkeur. Veel automobilisten worden verrast door een telefoontje van de garage: “Uw auto is afgekeurd op de banden.” En dat is zonde, want met regelmatig onderhoud en een klein beetje aandacht kun je deze problemen eenvoudig voorkomen. Met dit artikel voorkomt u dit telefoontje.

In dit artikel leggen we uit welke eisen de RDW stelt aan banden bij de APK, hoe keurmeesters controleren, wat de veelgemaakte fouten zijn én wat de specifieke aandachtspunten zijn bij elektrische auto’s.

Wettelijke eisen voor autobanden bij de APK

Volgens het RDW APK-handboek moet een band voldoen aan de volgende voorwaarden om goedgekeurd te worden:

  • De profieldiepte van het hoofdprofiel moet minimaal 1,6 mm zijn over het centrale loopvlak.
  • De band mag geen beschadigingen, droogtescheuren, bobbels of inkervingen hebben waarbij het karkas zichtbaar is of in gevaar komt.
  • Banden op één as moeten hetzelfde type zijn: dus gelijke maat, structuur (bijv. radiaal) én draagvermogen.
  • Het draagvermogen van de band moet passen bij het voertuiggewicht (controleer dit op het kentekenbewijs).
  • Herstelmiddelen zoals een prop in de band mogen bij de APK alleen worden geaccepteerd als het een professioneel uitgevoerde reparatie betreft, waarbij deze reparatie weer beoordeeld wordt door de keurmeester.
  • Gecupte banden (onregelmatige slijtage die geluid of trilling veroorzaakt) kunnen bij ernstige vorm ook leiden tot afkeur.

De keurmeester beoordeelt de banden visueel, op slijtage, beschadiging, de combinatie op de as en de algehele staat. Twijfelt hij over veiligheid of staat er informatie op de band die niet overeenkomt met de eisen? Dan volgt afkeur.

Wat zijn droogtescheuren en waarom leiden ze tot afkeur?

Droogtescheuren zijn kleine haarscheurtjes in het rubber van de zijwand of het loopvlak van de band. Ze ontstaan vaak door ouderdom, UV-straling en onvoldoende gebruik. Hoewel ze onschuldig lijken, kunnen ze het karkas verzwakken. Tijdens de APK wordt beoordeeld of deze scheuren:

  • Geen afkeur: Alleen oppervlakkig zijn (dan géén afkeur)
  • Wel afkeur: Loopt door tot karkas of zijn structureel

Zie je meerdere scheurtjes in de zijwand of lopen ze rondom de band? Laat ze dan beoordelen. Voorkom dat je afgekeurd wordt, of erger nog: onderweg een klapband krijgt.

Mag je twee verschillende banden op één as hebben?

Nee, dit is een veelvoorkomende reden voor afkeur. Op één as moeten de banden:

  • Dezelfde maat hebben
  • Van hetzelfde type zijn (bijv. radiaal of diagonaal)
  • Hetzelfde draagvermogen hebben

Heb je dus links een band met draagvermogen 91 en rechts een met 88, of twee verschillende snelheids indices? Dan kun je op die as worden afgekeurd.

Dit komt vaak voor na het vervangen van slechts één band. Voorkom dit door altijd twee banden tegelijk te vervangen – en bij voorkeur vier, voor veiligheid en balans.

Wat als er een prop in je band zit?

Een reparatie met een plug of prop is toegestaan, mits:

  • Deze professioneel is uitgevoerd
  • De prop zich niet in de zijwand bevindt
  • Er geen luchtverlies optreedt
  • De band zijn originele eigenschappen behoudt

Keurmeesters zijn hierin streng. Is het een tijdelijke noodreparatie of zie je zelf een plug uitsteken? Dan volgt vrijwel altijd afkeur. Vervang in dat geval de band.

Hoe zit het met gecupte banden en APK?

Gecupte banden vertonen een zaagtandachtig slijtagepatroon. Dit veroorzaakt:

  • Trillingen in het stuur
  • Fluitend of dreunend geluid
  • Ongelijkmatige loop

Hoewel cupping op zichzelf geen reden tot afkeur is, kan het bij ernstige vorm – met loslatend rubber of scheurvorming – wél leiden tot afkeuring. Laat je banden dus controleren bij het eerste vermoeden van cupping. Herken je het aan geluid of zichtbare ribbels? Dan is vervanging vaak de enige oplossing.

Draagvermogen en APK: wat moet ik weten?

Op de zijkant van je band staat een cijfer dat het draagvermogen aangeeft. Bijvoorbeeld: 91 = 615 kg per band. Bij de APK wordt gecontroleerd of dit draagvermogen past bij het maximale gewicht op de as van je auto.

Een band met te laag draagvermogen (bijv. na een foute bandenkeuze online) leidt altijd tot afkeur. Vooral bij aanhangers, campers en elektrische auto’s is dit een veelgemaakte fout. Controleer dit dus zorgvuldig.

Tips om afkeur bij de APK te voorkomen

De APK stelt duidelijke eisen, maar afkeur op banden is vaak eenvoudig te voorkomen. Controleer daarom:

  • Elke maand de profieldiepte (minimaal 2 mm aanhouden voor de zekerheid)
  • De bandenspanning (te lage spanning versnelt slijtage)
  • De buitenzijde van de band op droogtescheuren of bobbels
  • Of er geen ongelijkmatige slijtage of cupping zichtbaar is
  • Of er geen prop, plug of beschadiging in de looplaag zit
  • Of op elke as dezelfde maat en specificaties gemonteerd zijn

Laat twijfelgevallen altijd nakijken door een GRIP Expert. Wij controleren je banden kosteloos en geven direct advies.

Ons allerbelangrijkste advies omtrent banden en de kwaliteit er van: maak elke maand een rondje om uw auto, waarbij u de banden inspecteert.

Laat je banden controleren bij GRIP Expert

Twijfel je of jouw auto door de keuring komt? Kom dan langs bij GRIP Expert voor een gratis bandencheck. Wij controleren profieldiepte, bandenspanning, scheuren, draagvermogen én slijtage. Bij aankoop van nieuwe banden krijg je levenslange garantie op topmerken als Vredestein, Michelin en Continental.

Maak eenvoudig een afspraak via de GRIP Expert-app of onze website. Zo voorkom je verrassingen bij de APK – en weet je zeker dat je veilig rijdt. Want daar is ook de APK uiteindelijk voor bedoeld.